ترجمه و تفسیر آیات درس یازدهم :

«وَِ مِنَ النّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دونِ اللهِ اَنداداً یُحِبّونَهُم کَحُبِّ اللهِ وَالَّذینَ ءامَنوااََشَدُّ حُبًّا لِلهِ(بقره،165)

ترجمه : و بعضی از مردم همتایانی به جای خدا می گیرند مانند دوستان خدا دوستشان میدارند به کسانی که ایمان آوردند به خدا محبّت بیشتری دارند.

تفسیر:

در این آیه روی سخن متوجه کسانی است که از دلایل وجود خدا چشم پوشیده ودر راه شرک وبت پرستی تعدّد خدایان گام نهادند،سخن از کسانی است که در مقابل معبودان پوشالی سر تعظیم فرود آورده و به آن ها عشق می ورزند،عشقی که تنها شایسته ی خداونداست که منبع همه ی کمالات و بخشنده ی همه ی نعمت هاست،نخست می گوید: عشق مومنان از عقل وعلم معرفت سر چشمه می گیرد . امّا عشق کافران از جهل و  خرافه و خیال به همین دلیل ثبات و دوامی ندارد.

   قُل لا اَساَلُکُم عَلََیهِ اَجرًا اِلَّا المَوَدَّةَ فِی القُربی(شوری،23)

ترجمه: بگو من از شما در برابر ان (رسالت خود) مزدی طلب نمی کنم مگر دوستی درباره ی خویشاوندان.

شأن نزول: هنگای که پیامبر وارد مدینه شد،وپایه های اسلام نیز محکم گردید،انصار گفتند: ما خدمت رسول خدا (ص)می رسیم وعرض می کنیم:اگر مشکلات مالی پیدا شد این اموال را بدون هیچ گونه قید وشرط در اختیار شما قرار می دهیم . هنگامی که این سخن را خدمتش عرض کردند این آیه نازل شد.ورسول اکرم برایشان تلاوت فرمودند.آنها با خوشحالی ورضا و تسلیم از محضرش بیرون آمدند امّا منافقان گفتند:این سخنی است که او بر خدا اقتدا بست ،وهدفش این است که ما را بعد از خود در برابر خویشاوندانش ذلیل کند.

قُل ما سَاَلتُکُم مِن اجرٍ فَهُوَلَکُم اِن اَجرِیَ اِلّا عَلَی اللهِ وَهُوَ عَلی کُلِّ شَیءٍ شَهیدٌ(سَبا،47)

ترجمه: بگو آنچه من از شما مزد خواستم پس ان هم برای شما باشد نیست مزد من مگر بر خدا و او بر هر چیزی شاهد است.

تفسیر: در این آیه قبل از سخن از دعوت به تفکّر و نفی هرگز نه عدم تعادل روحی از پیامبر (ص)بود.در این آیه سخن از عدم مطالبه ی اجز و مزد در برابر رسالت  است.من شما را دعوت به تفکّر کرده ام اکنون بیندیشید چه چیز سبب شده است که من را از عذاب شدید الهی جدا کند؟چه سود مادی از این کار عاید من می شود؟

من اصولاً از شما اجر و پاداشی نخواسته ام ،اگر می بینید من در بعضی از سخنانم که از سوی پروردگار آورده ام و به شما گفته ام:من از شما پاداشی نمی طلبم جز دوستی خویشاوندانم.این نیز سودش به خود شما بازگشت می کند.چرا که مودّت ذی القربی بازگشت به مسئله ی«امامت و ولایت» است که آن نیز برای ادامه ی حیات شما ضروری است.ودر پایان آیه می فرماید: و او بر هر چیز شاهد و گواست

اگر من پاداشم را از او می خواهم به خاطر آن است که او از همه ی اعمال و نیّات من آگاه است .»                                                          (نوشته شده توسط مهران شاهپوری از دبیرستان دهخدا-تنکابن)

. درس يازدهم : دوستي با حق

هدف کلي : شناخت آثار محبت داشتن به خدا و تلاش براي تقويت رابطه ي محبت آميز با او ، دوستي با دوستان خدا و دشمني با دشمنان خدا
اصطلاحات علمي درس :
تولي
تبري
کائنات



  مرور بر مفاهيم :

1. آفرينش با رحمت و محبت آغاز شده است .
2. اساس و پايه ي دينداري محبت و عشق به خداست .
3. محبت و دوستي انسان را به پويايي و تحرک مي رساند .
4. محبت به خداوند ، محبت به دوستان خدا را در پي دارد .
5. محبت به خداوند سبب پيروي و اطاعت از او مي شود .
6. محبت به خداوند يبب بيزاري و تنفر از دشمنان خدا مي شود .
7. دينداري بر دو پايه ي تولي و تبري استوار است .
8. مبارزه با دشمنان خدا از آثار محبت به خدا است .
 

1. خداي رحمان موجودات را آفريد و رحمتش را در همه جا گستراند و فرمود : « و رحمتي وسعت کل شي - رحمتم هر چيزي را فراگرفته است » با همين اسم « رحمان » آدميان را آفريد و خدمت به آنان را خدمت به خود برشمرد . گروهي به خدا دل سپردند و راه اطاعت پيمودند و برخي محبت و رحمتش را از ياد بردند و راه سرپيچي پيش گرفتند . خداوند درهاي بازگشت را به رويشان گشود ، ابتدا خود به سويشان رفت ، ياد خود را در دلشان انداخت تا شايد دوباره به سويش رو کنند . بدين گونه اسم « غفار » خود را به نمايش گذاشت .

2. سرچشمه ي بسياري از کار هاي انسان محبت و دوستي است .

3. محبت و دوستي سرچشمه ي بسياري از تصميم ها و کارهاي انسان است . فعاليت هايي که آدمي در طول زندگي انجام ميدهد ، ريشه در دل بستگي ها و محبت هاي او دارد و همين محبت هاست که به زندگي آدم ها جهت مي بخشد . هر قدر اين محبت شديد تر و عاشقانه تر باشد ، تاثير آن در زندگي عميق تر و گسترده تر است .

4. آن کس که به خدا ايمان دارد و او را صاحب همه ي زيبايي ها مي بيند ، محبت به او را در قلب خود حس مي کند و به ميزاني که ايمانش اوج مي گيرد ، محبتش فزون تر و عميق تر مي شود و عشق گرم و جوشاني وجودش را فرا مي گيرد . در اين مرحله است که در قلب حود ، احساس حيات دوباره اي مي کند ، دل از مردگي بيرون مي آيد و شور و شوقي فرح بخش وجودش را فرا مي گيرد .

5. قرآن کريم اساس و پايه ي دين داري را محبت خداوند قرار مي دهد .

6. آثار محبت به خدا :
- دوستي با دوستان خدا
- پيروي از خداوند
- محبت به راهي که ما را به خدا مي رساند .
- بيزاري و تنفر از باطل و دشمنان خدا
- مبارزه با دشمنان خدا

7. وقتي محبت خداوند در دلي خانه کرد ، آن دل محبت همه يکساني را که رنگ و نشاني از او دارند ، در خود مي يابد و به مقداري که اين رنگ و نشان بيش تر و قوي تر باشد ، علاقه و محبت نيز فزون تر مي شود . در منظومه ي عاشقان و دوستان الهي که برگرد کعبه ي وجود او حلقه زده اند ، نزديک ترين آن ها ، رسول خدا(ص) و اهل بيت ايشان (ع) هستند که مظهر تمام و کمال حق و جلوه ي زيبايي هاي اويند . هرکس اين خانواده را بشناسد ، عشق به آنان را در خود مي يابد .
هر محبي به خاطر زيبايي هايي که در محبوب مي بيند ، او را دوست مي دارد و اگر آن زيبايي ها قابل کسب باشند ، تلاش مي کند خود نيز به آن زيبايي ها دست يابد . به همين جهت ، خداوند به پيامبر دستور مي دهد مزد و پاداش مجاهدت هاي خود را دوستي و مهرورزي با خانواده اش اعلام کند و بگويد که اين دوستي به سوي شماست و رستگاري شما را به دنبال دارد .

8. اگر انسان از صميم دل کسي را دوست داشته باشد ولي از فرمانش سرپيچي کند نشانه ي عدم صداقت در دوستي او است .

9. کسي که به دوستي با خدا دل بسته و او را محبوب زندگي خود قرار داده است ، راه رسيدن به او را هم دوست دارد . اعمالي که انسان را به خدا مي رساند ، همان برنامه هايي است که به نام « دين » در اختيار ما قرار داده شده است . پس دوستدار خدا ، دوستدار دين او و راه رسيده به اوست .

10. دينداري پس از دوستي با خدا ، تنفر از ضد خدا به دنبال دارد .

11. دينداري بر دو پايه استوار است : - تولي ( دوستي با خدا ) – تبري ( بيزاري از باطل )

12. عاشقان خدا پرچم دار مبارزه با زشتي ها ، ستم و ستمگران =بوده اند . همه ي پيامبران ، از حضرت نوح (ع) و حضرت ابراهيم (ع) تا پيامبر اسلام (ص) زندگي خود را در مبارزه ي با ستم و پليدي گذراندند و پرچم مبارزه را از نسلي به نسل بعد منتقل کردند . نمي شود کسي دوستدار فضيلت ها باشد اما از عدل و حق و مساوات لذت نبرد ، در جهان زشتي و نامردمي و ستم ببيند و بتواند قرار و آرام بگيرد .
 



  انديشه و تحقيق :
1. پيام هاي اصلي اين درس را در چند بند تنظيم کنيد و به ترتيب بنويسيد .

1) اساس و پايه ي دين داري محبت خداوند است .

2) آثار محبت به خدا عبارتند از :
- دوستي و محبت با دوستان خدا
- پيروي از خداوند
- محبت به راهي که ما را به خدا مي رساند .
- بيزاري و تنفر از دشمنان حق
- مبارزه با باطل و باطل انديشان

3) اعمالي که انسان را به خدا مي رساند همان دين است .

4) دينداري بر دو پايه استوار است : تولي و تبري

5) تبري : بيزاري از باطل و ...
 



  2. چگونه مي توان دريافت که در دوستي با خدا و دشمني با بدي ها صادق هستيم ؟

دوستي با خداوند آثار و تجلياتي دار که اگر اين آثار و تجليات موجود باشد ، شخص مي تواند دريابد که در دوستي با خدا صادق است .  



  خودآزمايي :
1. دينداري بر پايه ي ....................... استوار است .

ج ) تولي و تبري  



  2. آفرينش با ..................... آغاز شده است .

ج ) رحمت و محبت  



  3. تاثير محبت و عشق را در رفتار انسان توضيح دهيد ؟

ج ) محبت و دوستي سرچشمه ي بسياري از تصميم ها و کارهاي انسان است . فعاليت هايي که آدمي در طول زندگي انجام ميدهد ، ريشه در دل بستگي ها و محبت هاي او دارد و همين محبت هاست که به زندگي آدم ها جهت مي بخشد . هر قدر اين محبت شديد تر و عاشقانه تر باشد ، تاثير آن در زندگي عميق تر و گسترده تر است .  



  4. آثار محبت به خدا را نام ببريد ؟

ج )
- دوستي با دوستان خدا
- پيروي از خداوند
- محبت به راهي که ما را به خدا مي رساند .
- بيزاري و تنفر از باطل و دشمنان خدا.
- مبارزه با دشمنان خدا.
 



  5.چه رابطه اي ميان محبت خداوند و مبارزه با دشمنان خدا وجود دارد ؟

ج ) عاشقان خدا پرچم دار مبارزه با زشتي ها ، ستم و ستمگران بوده اند . همه ي پيامبران ، از حضرت نوح (ع) و حضرت ابراهيم (ع) تا پيامبر اسلام (ص) زندگي خود را در مبارزه ي با ستم و پليدي گذراندند و پرچم مبارزه را از نسلي به نسل بعد منتقل کردند . نمي شود کسي دوستدار فضيلت ها باشد اما از عدل و حق و مساوات لذت نبرد ، در جهان زشتي و نامردمي و ستم ببيند و بتواند قرار و آرام بگيرد .  

پرسش هاي چهار گزينه اي (جوابیه در بانک سوال)
460 - اساس و پايه ي دين داري به پيامبران قرآن كريم كدام است؟(آزمايشي سنجش - 85)

1) تسليم
2) توحيد
3) تقوي
4) محبت خداوند
 



  461 - خداوند چه چيزي را به منزله ي اجر و مزد پيامبر اسلام (ص) بيان كرده اند؟ (سراسري رياضي – 73)

1) تلاوت قرآن
2) عمل به رعايت
3) ايمان به اسلام
4) دوستي اهل
 



  462 - در كدام آيه ،دوستي و محبت اهل بيت از امت خواسته شده است؟

1) قل لا اسالكم عليه اجرا الا المودة في القربي
2) انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا
3) قل ان كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله
4) يا ايها الذين امنوا اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم
 



  463 - آيه ي شريفه ي :«قُلْ لا اسالكم عليه اجرا الا المودة في المودة في القربي» چه موضوعي را مي فهماند؟(آزاد رياضي – 75)

1) دوستي خاندان پيامبر اكرم(ص)
2) صله رحم
3) تقرب به سوي خدا
4) مودت و دوستي مؤمنان
 



  464 - «قُرْبي» در تفسير آيه ي مباركه ي «قُلْ لا اَساَلُكُمْ عَلَيهِ اجراً اِلّا الْمودةَََ في القربي» چه كساني هستند؟(آزمايشي سنجش - 83)

1) بني هاشم
2) حضرت علي(ع)
3) اهل بيت پيامبر(ص)
4) همه ي ذريه ي پيامبر(ص)
 



  465 - به بيان امام صادق (ع) عصيان خداوند با محبت او ............(آزمايشي سنجش - 85)

1) جبران مي شود.
2) جبران نمي شود.
3) سنجيده مي شود.
4) قابل جمع است.
 



  466 - كلمه ي «لا اله الّا الله» از چه بخش هايي تشكيل يافته است؟

1) دو بخش كه هر دو نفي هستند.
2) دو بخش كه هر دو اثبات هستند.
3) دو بخش كه يكي نفي و ديگري اثبات است.
4) يك بخش كه اثبات وجود خداست.
 



  467 - دين داري بر دو پايه استوار است كه آن دو پايه .............. است.

1) صبر و شدت
2) عشق و محبت
3) تولي و تبري
4) عشق و عدل
 



  468 - مصراع « نبود نقش دو عالم كه رنگ الفت بود» دلالت دارد بر تقدم ..........نسبت به ..............

1) عشق – علم
2) الفت – فطرت
3) آفرينش دو جهان - عشق
4) محبت – آفرينش دو جهان
 



  469 - «خداوند درهاي بازگشت را به روي گناه كاران گشوده است.» اين مطلب در ارتباط با كدام يك از اسماء الهي است؟

1) غفار
2) ودود
3) شكور
4) حليم
 



  470 - كدام يك در قرآن كريم به عنوان اجر رسالت پيامبر اكرم(ص) معرفي شده و علت آن را چه چيزي معرفي مي كند؟

1) محبت خاندان پيامبر(ص) - محفوظ ماندن ولايت
2) صله ي رحم – افزايش روزي
3) صله ي رحم – سود خود مردم
4) محبت خاندان پيامبر(ص) - سود خود مردم
 



  471 - حديث« ما احب الله من عصاه» به كدام موضوع دلالت دارد؟

1) لازمه ي محبت به خدا اطاعت از اوست.
2) محبت اهل بيت باعث بخشش گناهان مي شود.
3) محبت به خدا گناهان انسان راپاك مي كند.
4) خداوند کسی را که گناه میکند دوست ندارد.
 



  472 - حديث « اسالك حبك و حب من يحبك و حب كل عمل يوصلني الي قربك» به كدام يك از آثار محبت خدا اشاره دارد؟

1) محبت به راهي كه ما رابه خدا مي رساند - بيزاري و تنفر از دشمنان حق
2) محبت با دوستان خدا - محبت به راهي كه ما را به خدا مي رساند.
3) پيروي از خداوند – بيزاري و تنفر از دشمنان حق
4) محبت با دوستان خدا - مبارزه با باطل انديشان
 



  473 - آيه ي شريفه ي « لا تجد قوما يومنون بالله و اليوم الاخر يوادّون من حادالله و رسوله» در ارتباط با كدام يك از آثار محبت خداست؟

1) دوستي و محبت با دوستان خدا
2) پيروي از خداوند
3) محبت به راهي كه ما را به خدا مي رساند.
4) بيزاري و تنفر از دشمنان حق

474 - كدام كلمه پايه و بناي اسلام است؟
1) سبحان الله
2) الحمدلله
3) بسم الله
4) لااله الّا الله

475 - كدام يك از عبارات زير مركب از يك نفي و يك اثبات است؟
1) الحمدلله رب العالمين
2) بسم الله الرحمن الرحيم
3) لا اله الّا الله
4) ما احب الله من عصاه

476 - كدام يك صحيح است؟
الف) تولي = دوستي با خدا
ب) تولي = دشمني با غير خدا
ج) تبرّي = دوستي با غير خدا
د) تبرّي = بيزاري از باطل
1) الف و د
2) الف و ج
3) ب و ج
4) ب و د

477 - عبارت قرآني « كفرنا بكم و بدا بيننا و بينكم العداوة و البغضاء ابداً حتي تؤمنوا بالله وحده» بيان گر كدام يك از آثار محبت به خدا است؟
1) مبارزه با باطل و باطل انديشان
2) محبت به راهي كه ما را به خدا مي رساند.
3) دوستي و محبت بادوستان خدا
4) پيروي از خداوند

478 - عبارت قرآني « انا برءاءُ منكم و ممّا تعبدون من دون الله» بر كدام اصل دينداري دلالت دارد؟
1) تولي
2) تبري
3) مودت
4) اطاعت

479 - كدام يك از عبارات قرآني بر اهميت بيزاري و تنفر از دشمنان حق دلالت دارد؟
1) قل كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله
2) قل لا اسالكم عليه اجراً الا المودة في القربي
3) لا تجد قوماً يؤمنون بالله و اليوم الاخر يوادّون من حادّ الله و رسوله
4) قل ما سالتكم من اجر فهو لكم

480 - آن چه در قرآن به عنوان اجر رسالت پيامبر(ص) بيان شده بيان گر اهميت كدام يك از آثار محبت به خداست؟
1) دوستي و محبت با دوستان خدا
2) پيروي از خداوند
3) بيزاري و تنفر از دشمنان حق
4) محبت به راهي كه ما را به خدا مي رساند.

481 - كدام يك از عبارات زير بيان گر اين موضوع است كه پيروي از خداوند از آثار محبت به خداست؟
1) اسالك حبك وحب من يحبك
2) ما احب الله من عصاه
3) وحب كل عمل يوصلني الي قربك
4) اني لا اري الموت الّا سعادة

482 - اعمالي كه انسان را به خدا مي رساند ،همان برنامه هايي است كه به نام .............. در اختيار ما قرار داده شده است.
1) غيب
2) هدايت
3) اذكار
4) دين

483 - آيه ي « ورحمتي وسعت كل شي ء » در ارتباط با كدام يك از اسماء الهي است؟
1) رحيم
2) رحمان
3) غفار
4) تواب

484 - جمله ي « هر كس به دنبال سعادت است بايد عشق را دروجود خود احيا ء كند» با كدام يك از ابيات زير ارتباط مفهومي نزديك تري دارد؟
1) نبود نقش دو عالم كه رنگ الفت بود/ زمانه طرح محبت نه اين زمان انداخت
2) طفيل هستي عشق اند آدمي و پري/ ارادتي بنما تا سعادتي ببري
3) الهي سينه اي ده آتش افروز/ در آن سينه دلي و آن دل همه سوز
4) استاد كائنات كه اين كارخانه ساخت / مقصود عشق بود جهان را بهانه ساخت

485 - خداوند درباره ي چه كساني در قرآن فرموده « اشدّ حبا لله » ؟
1) مردم
2) مومنان
3) مشركان
4) انصار

486 - ترجمه ي عبارت قرآني « يحيونهم كحب الله » كدام است؟
1) خدا را مانند آنها دوست مي دارند.
2) آنها را بيش از خدا دوست مي دارند.
3) آنها را همچون خدا دوست مي دارند.
4) خدا را بيش از آنها دوست مي دارند.

487 - دوستي و محبت اهل بيت پيامبر (ص) در قرآن به عنوان چه چيزي براي مسلمانان مطرح شده است؟
1) محور وحدت
2) هدف از آ فرينش
3) تبري
4) اجر رسالت

488 - در آيه ي شريفه ي «......اذ قالوا لقومهم انا برءاء منكم و مما تعبدون من دون الله » در برائت از باطل چه كساني به عنوان اسوه ي نيكو معرفي شده اند؟
1) نوح و همراهانش
2) ابراهيم و همراهانش
3) هود و همراهانش
4) شعيب و همراهانش

489 - ترجمه عبارت قرآني « قل ما سالتكم من اجر فهولكم ‌‌» كدام است؟
1) بگو من از شما مزدي طلب نمي كنم جز محب خاندانم.
2) بگو من اجر رسالتم را از خدا مي خواهم .
3) بگو من اجري از شما نمي خواهم اجر من تنها بر خداوند است.
4) بگو آنچه به عنوان پاداش از شما خواسته ام براي خود شماست.

490 - در منظومه ي عاشقان و دوستان الهي كه بر گرد كعبه ي وجوداو حلقه زده اند نزديك ترين انسان ها چه كساني هستند؟
1) مهاجرين و انصار
2) تابعين
3) رسول خدا و اهل بيت ايشان
4) شهيدان

491 - امام صادق درباره ي چه رفتاري فرموده :« به جان خودم اين رفتاري شگفت است.»؟
1) اظهار دوستي با خدا و فرمان برداري او
2) دوستي با دشمنان حق
3) سرپيچي از دستورات الهي
4) نا فرماني خدا و اظهار دوستي با او

492 - كدام يك از آيات زير بيان گر اصل تولي در دين داري است؟
1) لاتجد قوما يومنون بالله و اليوم الاخر يوادون من حاد الله و رسوله
2) انا برءاء ُ منكم و مما تعبدون من دون الله
3) و الذين آمنوا اشد حبا لله
4) وبدا بيننا و بينكم العداوة و البعضاء ابدا حتي تومنوا بالله وحده

493 - كدام يك از گزينه هاي زير مفهوم عبارت قرآني «قل ان كنتم تحبون الله فا تبعوني يحببكم الله» را به صورت صحيح تري نشان مي دهد؟
1) پيروي از رسول – محبت انسان به خداوند - محبت خداوند به انسان
2) محبت انسان به خداوند –پيروي از رسول – محبت خداوند به انسان
3) محبت خداوند به انسان – پيروي از رسول – محبت انسان به خداوند
4) محبت انسان به خداوند – نحبت انسان به خداوند – پيروي از رسول

494 - بيت :«طفيل هستي عشق اند آدمي و پري / ارادتي بنما تا سعادتي ببري » بيان گر كدام مطلب است؟
1) وجود عسق و محبت در جهان نديون وجود آدميان و پريان است.
2) فرستگان با ابراز ارادت به آدميان به سعادت مي رسند.
3) آدميان با ابراز ارادت به فرشتگان به سعادت مي رسند.
4) كسي كه به دنبال سعادت است بايد عشق را در وجود خود احيا كند.

495 - اين ابيات:
«الهي سينه اي ده آتش افروز/ در آن دل سينه اي وان دل همه سوز
كرامت كن دروني درد پرور / دلي در وي، درون درد و برون درد
زبان حال چه كساني است؟
1) بندگان الهي
2) عاشقان الهي
3) مجاهدان في سيبل الله
4) شهيدان

496 - آيه ي شريفه ي : « وَ مَنَ النّاس مَنْ يتخذُ مِن دون الله اَنداداً يحبونهم كحبِّ اللهِ و الذين ءامنوا اشدّ حُباً للهِ » بيانگر كدام مطلب است؟
1) حب مردم نسبت به يكديگر
2) محبت الهي اساس و پايه ي دين داري است.
3) عدم محبت بين خدا و غير خدا
4) دين داري اساس و پايه ي محبت الهي است.

497 - خداوند به كدام پيامبر الهي مي فرمايد « قُل لا اساللُكُم عليه اجراً الّا الْمودَهَ في القربي» ؟
1) حضرت ابراهيم(ع)
2) پيامبر اكرم (ص)
3) حضرت نوح (ع)
4) حضرت موسي (ع)

498 - چرا خداوند به پيامبر اكرم مي فرمايد: « قُلْ لا اسالُكم عليه اجراً الّا المودة في القربي» ؟
1) به خاطر زحماتي كه پيامبر اكرم (ص) براي مردم متحمل شدند.
2) چون دوستي و مهرورزي با دوستان خدا به سود آنهاست.
3) تا به مردم بگويد كه پيامبر خواهان هيچ گونه مزدي از آنها نيست.
4) تا به مردم بگويد كه پيامبر خواهان اجر و ثواب الهي است.

499 - در شعري كه منسوب به امام صادق است به كدام يك از آثار محبت به خدا اشاره شده است؟
«خدارا نافرماني كني واظهاردوستي بااونمايي؟
به جان خودم اين رفتاري شگفت است .»
1) محبت به راهي كه ما رابه خدا مي رساند.
2) پيروي از خداوند
3) دوستي با دوستان خدا
4) مبارزه با دشمنان خدا

500 - آيه ي شريفه ي « قُلْ اِنْ كُنتُم تُحِبونَ اللهَ فاتَّبِعوني يُحِبِبْكُم اللهُ.........» اشاره به كدام اثر از آثار محبت خدا دارد؟
1) دوستي با دوستان خدا
2) محبت به راهي كه ما را به خدا مي رساند.
3) بيزاري و تنفر از باطل و دشمنان خدا
4) پيروي از خدا

501 - اين حديث امام صادق (ع) :« ما احب اللهَ مَنْ عَصاهُ » ناظر بر كدام يك از آثار محبت به خداست؟
1) محبت به راهي كه ما را به خدا مي رساند.
2) دوستي با دوستان خدا
3) پيروي از خدا
4) مبارزه با دشمنان خدا

502 - امام خميني (ره) در پيامي ارزشمند بعد از تعيين مرزهاي دوستي و بيزاري به چه كساني سفارش مي كند كه فضاي سراسر عالم را از محبت و عشق نسبت به ذات حق و نفرت و بغض عملي نسبت به دشمنان خدا لب ريز كنند؟
1) مردم ايران
2) علما و روحانيون
3) پيروان تمام اديان آسماني
4) همه ي مسلمانان
 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم اسفند 1385ساعت 6:11  توسط کورش شکوری  |